

project
Theater Rotterdam
Bij Theater Rotterdam was ik verantwoordelijk voor het vormgeven van de fusie op het gebied van marketing en communicatie. Theater Rotterdam is in 2017 ontstaan uit het samengaan van Ro Theater, Rotterdamse Schouwburg en Productiehuis Rotterdam.
Theater powerhouse
De meerwaarde van de Theater Rotterdam fusie is, dat nu binnen één organisatie alle functies van theater verenigd worden: theater maken, het presenteren en programmeren van theater en het ontwikkelen van theatertalent. Waar normaal het theatergezelschap afhankelijk is van het podium of schouwburg waar ze speelt is de schouwburg op haar beurt afhankelijk van de gasten die ze ontvangt op haar toneel. Dus het bijeen brengen van aanbod en afname biedt voor beiden onderdelen grote kansen. Voeg daar een dynamische en vernieuwende talentontwikkelingsplek voor de nieuwe generatie theatermakers aan toe en alle ingrediënten voor het maken van een vernieuwend en gaaf theatermerk zijn aanwezig.
Europan Design Award & Red Dot Design Award
foto door Jan van der Ploeg

Dienend of profilerend maar altijd herkenbaar
Hoe het theater vanuit deze verschillende functies kon gaan communiceren was voor de organisatie nog lastig voor te stellen. Daartoe ontwikkelden we een heldere merkarchitectuur, waarbij het merk zich zowel dienend als sterk profilerend kan opstellen, zodat de theatermaker, programmering of voorstelling haar kracht staat. Maar de herkenbaarheid van het geheel gaat, zeker in de eerste fase, boven alles. Het monogram, de kleuren, typografie, maar ook de tone-of-voice worden daarom zeer consistent en scherp ingezet.
Positionering
De positionering die we voor ogen hadden is ontstaan uit het gegeven dat theater, en Theater Rotterdam in het bijzonder, je kan aanzetten. Tot nieuwsgierigheid, tot gesprek, tot botsen, tot denken, tot actie, tot ideeën. Maar daarvoor moet je wel jezelf op het spel durven zetten. Door inhoud, actualiteit en radicale verbeeldingskracht kan TR iets teweeg brengen. In je hoofd, in je hart en in je stad.
design door Vruchtvlees
Digital design bureau Verve (voorheen Vruchtvlees) slaagde erin om deze mentaliteit te vertalen naar een stijl met een sterke zeggingskracht en duidelijke signatuur; ongepolijst, anders en internationaal. De meningen over de stijl zijn verdeeld. Je vindt het niks of je vindt het te gek, maar het laat zeker niet onberoerd. En laat dat nu precies zijn waar TR voor gaat.
“... ik ben zeer onder de indruk van het nieuwe logo van Theater Rotterdam. Het zal wel aan mij liggen, maar telkens als ik dat logo ergens zie, denk ik: ‘Shakespeare!’ Deze creatievelingen verdienen wat mij betreft De Grote Prijs voor de Typografie 2017. En als die prijs niet bestaat, dan moeten we hem onmiddellijk invoeren.”





TR Live
Met Theater Rotterdam werd tevens TR Live gelanceerd; een livestream concept waarbij interactie tussen theatermakers en publiek centraal staat. Vanuit onze twee locaties praten we live met theatermakers, choreografen, acteurs en talenten over nieuwe producties, bijzondere programmering en actualiteit. Het publiek kan zich live mengen in de discussie via Facebook.

Opening Theater Rotterdam
In september 2017 werd Theater Rotterdam geopend en gepresenteerd aan Rotterdam. Tijdens de theatrale lezing van Geert Maks bestseller In Europa, nu met speciale aandacht voor Rotterdam en in regie van Johan Simons, droeg burgermeester Ahmed Aboutaleb het gedicht Het huis van Europa (2011) van Ramsey Nasr voor. Fotografie door Salih Kilic.
Seizoen ‘18/’19
Campagnebeelden voor seizoen ‘18/’19 gefotografeerd door Lonneke van der Palen.
“Theater Rotterdam en Vruchtvlees klikten al in het eerste gesprek. Dat gaf ons beiden vertrouwen en de mogelijkheid om onconventionele paden te bewandelen. De samenwerking voelt als een partnership waarin we elkaar kunnen uitdagen en stimuleren. Dat is het beste recept voor goed werk.”

Casevideo door Verve over the making of van Theater Rotterdam.
Mijn rol
Opzetten en aansturen nieuwe marcom-afdeling
Positionering en vertaling naar identiteit in beeld, taal, gedrag en propositie
Visuele identiteit in samenwerking met Vruchtvlees
Digitale infrastructuur; één online en social platform , zakelijke site voor development & events
Livestream-concept TR Live
Openingscampagne en begeleiding diverse regionale en landelijke campagnes
Verankering van continu bezoekersonderzoek
Resultaten
De inspanningen van het vernieuwde marketing- en communicatieteam resulteerden in een stijging van bezoekers in zowel Rotterdam als Nederland.
TR voorstellingen ontvingen een gemiddelde waardering van een 8,1
De visuele identiteit werd bekroond met 2 Europan Design Awards (goud en brons) en een Red Dot Award.
“Makkelijk, toegankelijk, lelijk en herkenbaar, typisch Rotterdam. En als je even langer kijkt blijkt het gewoon mooi te worden, net als Rotterdam. Zo kan het ook, een 9+-moment”