Expertise

Ik werk als creatief strateeg, creative director, designmanager en brandmanager. Mijn specialisme ligt in het (door)ontwikkelen van merken en doe dit met een scherp oog voor design, innovatie en service.

Een merk wordt gevormd door een optelsom van associaties rondom een organisatie of een product. Of een persoon. Die associaties ontstaan en worden gevormd door ervaring, kennis, beelden en verhalen. Dus is de hamvraag: hoe stuur je de associaties rondom jouw merk?

Allereerst door het vinden van het unieke verhaal (noem het purpose) van jouw organisatie of product. Ten tweede door samen te bepalen hoe je geloofwaardig en onderscheidend inhoud en vorm geeft aan dit verhaal en ten slotte door je verhaal voortdurend waar te maken en te bewijzen. Verschillende situaties vragen om verschillende wijzes van aanpak, maar grofweg doorloopt onze aanpak de volgende drie fases:

 
 

1. merkidentiteit

We starten bij de kern: jouw organisatie. Wie ben je en welke betekenis heb je, waar sta je voor? En wat is het precies wat jouw organisatie zo eigen maakt? Wat is de kenmerkende manier van handelen en hoe gaan jullie met elkaar om? Samen komen we tot de purpose van je organisatie, de waarden waarnaar jullie handelen en de merkpersoonlijkheid. Dit vatten we in een onderscheidend, sterk merkverhaal.
> why discovery workshop / cultuurinterviews / merkworkshops / merkdocument / merkpersoonlijkheid / purpose / merkverhaal / merkwaarden

 

2. merkPositionering

 

Nadat we eerst naar binnen keken, kijken we in de tweede fase naar buiten. In welke markt begeef je je en met welke concurrenten heb je te maken? We onderzoeken trends en kansen en de rol van je organisatie in de maatschappij. Welke mogelijke doelgroepen bestaan er en voor wie ben je het meest relevant? Aan de hand van de kansen die er liggen in combinatie met de merkidentiteit ontwikkelen we een scherpe en kansrijke positionering waarmee je de associaties rondom je merk kunt sturen.
> stakeholdersinzichten / concurrentenanalyse / marktanalyse / doelgroepeninterviews / doelgroepenonderzoek / positioneringsstatement

 

3. merkprogramma

 

Het vaststellen van je identiteit en het kiezen van een positionering is één, maar daarna start pas het echte werk: het waarmaken. Hoe ga je je verhaal efficiënt en effectief overbrengen? En wat is er voor nodig om dit verhaal tot leven te brengen? Hoe zorg je voor consistentie zodat je daadwerkelijk de associaties rondom jouw merk richting geeft? Samen bepalen we de noodzakelijke stappen om je positionering handen en voeten te geven. Ik adviseer je op het gebied van visuele identiteit, digitale infrastructuur, klantreis, communicatieplan en alles wat er nog meer bij komt kijken.
> ontwikkeling visuele identiteit / optimalisatie klantreis en klantervaring / communicatieplan / identiteitimplementatieplan / begeleiding externe bureaus / coaching creatieve teams / internal branding